Schadt, Christian; Warwas, Julia ; Heinz, Lisa (2023)
Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik (ZBW) 119 (1), S. 18-47.
Wie Lehrkräfte beruflicher Schulen bei kooperativer Unterrichtsplanung über didaktische Gestaltungselemente diskutieren und kommunikativ zu didaktischen Entscheidungen gelangen, ist kaum erforscht. Unsere qualitative, vergleichende Studie konzentriert sich auf gemeinsame Auswahlentscheidungen zwischen handlungsorientierten Lernaufgaben durch Tandems angehender und praktizierender Lehrkräfte. Mittels Situationsvignette erhielten je sieben Tandems beider Statusgruppen drei Lernaufgaben, die hinsichtlich handlungsorientierter Merkmale variiert wurden. Kriteriengeleitete Analysen legen nahe, dass die erfahrenen Lehrkräfte längere, strukturiertere, thematisch fokussiertere und tiefer elaborierte Gespräche führen, auch wenn einzelne Studierenden-Tandems ähnliche Werte erreichen. Implikationen für Kooperationsforschung und Lehrkräftebildung werden erörtert.
Ernst (geb. Hoffmann), Angeline; Müller, T.; Fingerle, V.; Silaghi, C.; Noll, Matthias (2023)
Ernst (geb. Hoffmann), Angeline; Müller, T.; Fingerle, V.; Silaghi, C....
MDPI Microorganisms 11, 157.
DOI: 10.3390/microorganisms11010157
Helmer, Philipp; Hottenrott, Sebastian; Rodemers, Philipp; Leppich, Robert; Helwich, Maja; Pryss, Rüdiger; Kranke, Peter; Meybohm, Patrick; Winkler, Bernd E; Sammeth, Michael (2022)
Helmer, Philipp; Hottenrott, Sebastian; Rodemers, Philipp; Leppich, Robert...
Journal of Medical Internet Research 24(12), e42359.
DOI: 10.2196/42359
Background: Over the recent years, technological advances of wrist-worn fitness trackers heralded a new era in the continuous monitoring of vital signs. So far, these devices have primarily been used for sports.
Objective: However, for using these technologies in health care, further validations of the measurement accuracy in hospitalized patients are essential but lacking to date.
Methods: We conducted a prospective validation study with 201 patients after moderate to major surgery in a controlled setting to benchmark the accuracy of heart rate measurements in 4 consumer-grade fitness trackers (Apple Watch 7, Garmin Fenix 6 Pro, Withings ScanWatch, and Fitbit Sense) against the clinical gold standard (electrocardiography).
Results: All devices exhibited high correlation (r≥0.95; P<.001) and concordance (rc≥0.94) coefficients, with a relative error as low as mean absolute percentage error <5% based on 1630 valid measurements. We identified confounders significantly biasing the measurement accuracy, although not at clinically relevant levels (mean absolute error<5 beats per minute).
Conclusions: Consumer-grade fitness trackers appear promising in hospitalized patients for monitoring heart rate.
Koch, Christian; Hartmann, Michael (2022)
Electronic Commerce Research 2022.
DOI: 10.1007/s10660-022-09654-5
Fritsche, Manuel; Epple, Philipp; Delgado , Antonio (2022)
Journal of Fluids Engineering March 2023, 145(3), 031203 (March 2023), S. 1-14.
DOI: 10.1115/1.4056311
Egner, Thomas; Demmler, Uwe; Vetter, Maximilian (2022)
Steuerrecht aktuell 2022 (1), S. 1-14.
Demmler, Uwe (2022)
Steuerrecht aktuell 2022 (1), S. 67-69.
Demmler, Uwe (2022)
Steuerrecht aktuell 2022 (1), S. 70-71.
Demmler, Uwe (2022)
2022 (1), S. 83-85.
Demmler, Uwe (2022)
2022 (1), S. 88-90.
Schadt, Christian; Ehlen, Ronny; Schleher, Larissa; Zirnig, Christopher; Weiß, Julia K.; Bottling, Matthias; Warwas, Julia (2022)
Schadt, Christian; Ehlen, Ronny; Schleher, Larissa; Zirnig, Christopher; Weiß, Julia K....
Berufs- und Wirtschaftspädagogik online - bwp@ (43), S. 1-32.
Arbeits- und Lernprozesse verlagern sich im berufsschulischen Umfeld immer stärker auf den digitalen
Bereich. Dies gilt sowohl für die unterrichtsbezogene Zusammenarbeit im Berufsalltag als auch innerhalb der Aus- und Weiterbildung von (angehenden) Lehrpersonen. Über die Perspektiven von Referendar*innen auf digitale unterrichtsbezogene Zusammenarbeit und deren praktische Umsetzung ist
jedoch bislang nur wenig bekannt. Kenntnisse hierüber sind jedoch essentiell, da kooperative Einstellungen und Arbeitsformen zwar durch die Einführung der Lernfelder gefördert werden sollten, die Übersetzung von analogen Praktiken in den digitalen Raum aber voraussetzungsvoll ist und spezielle
Ansprüche sowohl an die Referendar*innen als auch an die Institutionen stellt. Die Auswertung von
N=19 Interviews mit Referendar*innen dokumentiert eine positive Einstellung gegenüber digitaler
unterrichtsbezogener Zusammenarbeit und eine hohe Eigeninitiative in deren praktischer Umsetzung,
aber auch Verbesserungsbedarf bei der institutionellen Verankerung digitaler Kooperationsprozesse, um
die Digitalisierung als Werkzeug für eine nachhaltige(re) Gestaltung von Bildungsprozessen zu nutzen.
Freiberger, Annika; Busse, Amely; Ewert, Peter; Huntgeburth, Michael; Kaemmerer, Harald; Kohls, Niko; Nagdyman, Nicole; Richter, Cristina; Röhrich, Christina; Von Scheidt, Fabian; Weyand, Michael; Freilinger, Sebastian; Andonian, Caroline (2022)
Freiberger, Annika; Busse, Amely; Ewert, Peter; Huntgeburth, Michael; Kaemmerer, Harald...
Cardiovascular Diagnosis and Therapy, 12(6), 758-766. , S. 758-766.
DOI: 10.21037/cdt-22-284
Wilde, Mathias (2022)
Schlüsselbegriffe der Sozialplanung und ihre Kritik (= Sozialraumforschung und Sozialraumarbeit), S. 117-127.
DOI: 10.1007/978-3-658-38399-2_9
Troi, Alexandra; Hess, Mona ; Huth, Olaf; Jagfeld, Matthias (2022)
www.buildup.eu.
Digitalisation and digital technologies present a great opportunity for Heritage Conservation, particularly regarding our Built Heritage and its sustainable use. Professionals are needed who can understand and quantify the complex physical processes required with the help of digital tools and will collaborate with their analysis to interdisciplinary dialogue before any conservation-related decision is made.
Lindner, Alisa; Stoll, Tanja (2022)
Zeitschrift für Arbeitswissenschaften 77, S. 111–125.
Mathur, Puneet; Goyal, Mihir; Sawhney, Ramit; Mathur, Ritik; Leidner, Jochen L.; Dernoncourt, Franck; Manocha, Dinesh (2022)
Mathur, Puneet; Goyal, Mihir; Sawhney, Ramit; Mathur, Ritik; Leidner, Jochen L....
Findings of the Association for Computational Linguistics: EMNLP 2022 (Empirical Methods in Natural Language Processing), December 2022, Abu Dhabi, United Arab Emirates, S. 1933-1940.
Financial prediction is complex due to the stochastic nature of the stock market. Semi-structured financial documents present comprehensive financial data in tabular formats, such as earnings, profit-loss statements, and balance sheets, and can often contain rich technical analysis along with a textual discussion of corporate history, and management analysis, compliance, and risks. Existing research focuses on the textual and audio modalities of financial disclosures from company conference calls to forecast stock volatility and price movement, but ignores the rich tabular data available in financial reports. Moreover, the economic realm is still plagued with a severe under-representation of various communities spanning diverse demographics, gender, and native speakers. In this work, we show that combining tabular data from financial semi-structured documents with text transcripts and audio recordings not only improves stock volatility and price movement prediction by 5-12% but also reduces gender bias caused due to audio-based neural networks by over 30%.
Lohrenscheit , Claudia (2022)
Buch 2023.
Juncheed , K.; Tanunchai, Benjawan; Wahdan, S. F. M.; Tongsuk, K.; Schädler , M.; Noll, Matthias; Purahong, W. (2022)
Juncheed , K.; Tanunchai, Benjawan; Wahdan, S. F. M.; Tongsuk, K.; Schädler , M....
Frontiers in Plant Science 13, 966363.
DOI: 10.3389/fpls.2022.966363
Meißner, Karin (2022)
Eingeladener Vortrag, Gründungsveranstaltung für das REGIOMED Zentrum für Wirbelsäulenmedizin, Regiomed Klinikum Lichtenfels .
Kalkhof, Stefan (2022)
e:Med Meeting 2022 on Systems Medicine November 28-30, 2022 Heidelberg, DKFZ Communication Center.
Friedrich-Streib-Str. 2
96450 Coburg